Hortonin neuralgiaa sairastavien potilaiden kärsimyksen lopettaminen

Marraskuu 2020

Olemme julkaisseet yhteisötyössä OPIS - Organization for the Prevention of Intense Suffering kansalaisjärjestön kanssa politiikkamuistion "Hortonin neuralgiaa sairastavien potilaiden kärsimyksen lopettaminen Suomessa". Muistion saat ladattua PDF-muodossa alta.

Politiikkamuistio on toimitettu eduskunnan Kipu ja migreeni-työryhmälle 9.11.2020 muiden Horton-yhdistyksen toiminnasta kertovien liitteiden kanssa. Myös nämä liitteet ovat ladattavissa PDF-muodossa alta.

YouTube-kanavallamme on julkaistu animaatiotarina "Pieni tarina Hortonin neuralgiasta". Löydät sen Videot-osiosta.

TIIVISTELMÄ

Arviolta 5000–15 000 suomalaista sairastaa Hortonin neuralgiaa, mahdollisesti kivuliainta lääketieteen tuntemaa sairautta, josta käytetään myös nimeä sarjoittainen päänsärky. Potilaiden kokema kärsimys on suunnatonta, ja jotkut päätyvät itsemurhaan paetakseen kipua. Suomen valtio voisi muutaman suhteellisen yksinkertaisen ja suoraviivaisen toimenpiteen käyttöönotolla parantaa huomattavasti usean Hortonpotilaan elämänlaatua vähäisin tai olemattomin lisäkustannuksin tai riskein. Yksi näistä keinoista on poistaa lakisäädökset, joilla estetään potilaiden pääsy psilosybiiniin. Tässä muistiossa käsitellään tätä kiireellistä asiaa ja ehdotetaan konkreettisia ratkaisuja Suomen valtion toimeenpantavaksi. Muistio perustuu aloitteeseen, joka esitellään tarkemmin videoesityksessä “Hortonin neuralgian kivun lievittäminen”.

Hortonin-neuralgiaa-sairastavien-potilaiden-kärsimyksen-lopettaminen-Suomessa.pdf
SHY esite Kipu ja migreeni ryhmä.pdf
SHY Horton-yhdistyksen toimintasuunnitelma KIPU 2021.pdf
SHY Happihoito lyhyesti.pdf