Hortonin Neuralgia tietoisuuspäivä

Tästä osiosta löydät materiaaleja joita voit jakaa Hortonin neuralgian tietoisuuspäivänä 21.3.2024

Vuonna 2024 teemana on lääkkeellinen happihoito, joka voi olla pelastusrengas Hortonia sairastavalle.

Voit ottaa itsestäsi happihoitoon liittyvän selfien tai muun kuvan ja jakaa sen sosiaalisessa mediassa hashtagilla

#happeahortoniin

Keräämme myös Hortonia sairastavilta tarinoita yhdessä Migreeniyhdistyksen kanssa.

Vuosittain 21.3. vietetään Hortonin neuralgian eli sarjoittaisen päänsäryn tietoisuuspäivää (Cluster Headache Awareness Day) !

Hortonin neuralgia on äärimmäisen kivulias päänsäryn muoto, joka esiintyy lyhytaikaisina sarjoina silmän seudulla. Kipu on polttavaa, repivää ja läpitunkevaa ja se keskittyy toiselle puolelle päätä.

Koska kipukohtaukset ilmaantuvat varoittamatta, kerran tai jopa 8 kertaa vuorokaudessa, sairaudella on merkittäviä vaikutuksia sairastavan toimintakykyyn ja mielenterveyteen. Sairauden esiin nostamat tunteet voivat olla todella vaikeita ja henkinen pahoinvointi voi yllättää.

Muista, että ajatuksissa ei ole mitään hävettävää. Vaikea elämäntilanne haastaa jokaisen henkisiä voimavaroja, vaikka se ei ulospäin näkyisikään.

Postauksemme Facebookissa vuonna 2023: https://www.facebook.com/hortonyhdistys/posts/pfbid0sHE3YdE7UrY1r4ko6rHwXxmEBFa1Ukf6dFkwvhzzFcNteCKs4atdNFcpWHRC9gCvl

Postauksemme Facebookissa vuonna 2022: https://www.facebook.com/hortonyhdistys/posts/1033638820557845

Kriisikeskuksen työntekijän haastattelu

Välillä elämä yllättää ikävällä tavalla ja tuntuu, ettei tilannetta kestä yksin. Pahasta olosta huolimatta keskusteluavun pyytäminen voi tuntua vaikealta. Hävettää tai tulee ajateltua, ettei tilanne nyt niin paha vielä ole.

Jokainen on kuitenkin avun arvoinen. Kynnystä madaltaaksemme kysyimme Etelä-Pohjanmaan alueella toimivan Kriisikeskus Mobilen johtajalta Riikka-Liisa Rantalalta minkälaista apua kriisikeskukset tarjoavat, kuinka nopeasti apua saa ja mitä tapaamisissa tapahtuu. Riikka-Liisa kertoo:

”Kriisikeskukseen voi ottaa yhteyttä mihin tahansa vaikeaan elämäntilanteeseen liittyen. Kysyn usein asiakkailta ”Mikä toi sinut tänne tänään?”. Siitä sitten lähetään purkamaan tilannetta henkilön voimavarojen mukaisesti.

Yhdessä asiakkaan kanssa mietitään, minkälaista tukea hän tarvitsee. Kriisikeskuksesta saa keskusteluapua, joka kestää 1–5 kertaa. Käyntimäärä katsotaan jokaisen kanssa erikseen. Joillekin riittää yksi pitkä puhelu ja toisten kanssa tavataan useamman kerran.

Kertaluonteista tämä ei ole. Puolen vuoden päästä voi hyvin varata uutta aikaa, vaikka edellisellä kerralla olisi tavattu jo viidesti. Tarvittaessa ohjaamme asiakkaan toisen avuntarjoajan piiriin.

Pyrimme järjestämään tapaamisajan kolmen päivän sisällä yhteydenotosta. Nopeammin apua saa 24/7 auki olevasta kriisipuhelimesta.

Keskustelu meidän kanssamme on mahdollisuus tulla kuulluksi. Elämää ei voi ennakoida tai kontrolloida vaikka toimisikin aina ”oikein”. Tavallisille ihmisille tapahtuu ikäviä asioita, mutta niiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin.”

Suomessa toimii 22 paikallista kriisikeskusta, joiden toimintaa koordinoi Mieli -Suomen Mielenterveys ry.

Sinua lähimmän kriisikeskuksen löydät osoitteesta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

Et ole yksin!

Horton kohtaus - minidokumentti YouTubessa